Nabeschouwing 4h Enduro @ Nürburgring GP

      Geen reacties op Nabeschouwing 4h Enduro @ Nürburgring GP

GTSV's eerste echte enduro race

Afgelopen zaterdag hielden we bij GTSV onze eerste ECHTE enduro race.
Teams van minstens 2 personen, 1 wagen, 1 track en de loodzware racetijd van 4h.
Er was reeds geruime tijd vraag achter een echte endurance race, maar omdat we dit op een verantwoorde manier willen aanpakken hebben we als organisatie besloten om dit in teamverband te houden. Na de aankondiging in onze facebook groep regende het meteen positieve reacties, en het duurde niet lang voordat de eerste teams reeds hun deelname bevestigden. Met grote trots konden we maar liefst 14 teams laten starten aan deze enorme uitdaging.

In plaats van een volledig raceverslag over deze 4h race te schrijven hebben we besloten om het woord aan onze deelnemers te geven. Zo krijgen we een beter zicht hoe zij dit huzarenstukje tot een goed einde hebben gebracht.

Redemption Racing

Redemption Racing

Redemtion Racing, De AMG GT3, Haythen De Schepper ,Glenn DN en ik. We hadden als voorbereiding wel al wat samen geoefend en we waren er allemaal klaar voor. Race was een top ervaring, jammer dat we na ronde 5 al moesten pitten na schade doordat we in een hevig duel zaten met het team van Cleeke . Daarna is alles goed verlopen. We hebben elke pitstop gewisseld van driver. Ondanks onze 10de plaats zijn we best tevreden over onze race. Onze rondetijden waren constant en na een uurtje rijden waren we al zover voor op de 11de dat de race voor ons gereden was.
4u uur was juist perfect.
We kijken al uit naar volgende editie!

Kenneth Vercauteren – GTSV-Shadow

B-WINE Racing

De 4 uren race, een mooie afsluiter en DE kans om als ‘rookie’ je in de picture te rijden!
Ik kende Maarten al van de Rallycross en toen hij zich aansloot bij GTSV was de keuze om samen de 4 uren te rijden zeer snel beslist. 3 weken voor de 4 uren hebben we intensief geoefend om de beste auto te selecteren. Al snel viel ons oog op de AMG, een beest van een machine! Maarten reed met deze auto tijden die ik niet direct kon behalen, hij was meesterlijk op de Nurnberg GP. En zo werd B-WINE RACING geboren, uit de nood om op te vallen en te scheuren!
De maandag voor de 4uren kreeg ik helaas slecht nieuws: Appenix ontstoken en moest verwijderd worden.
Gevolg: een lange herstel periode en na vele pogingen kon ik niet langer dan 8 minuten in mijn playseat zitten.
Een zware beslissing volgde op vrijdag om uit de race te stappen en de rol als teambaas op te nemen. Maarten koos ervoor om alleen te rijden en zo het team te vertegenwoordigen. Dankzij de livestream kon in de race vanuit de zetel/bed volgen. Maarten heeft een uitstekende race gereden en ik ben zeer fier als teambaas! Mochten er in de toekomst nog endurance
races komen, gegarandeerd dan we weer een team vormen, maar ditmaal als rijder!

Bert Houben – berthouben89

Team Pakskefrit

De 4 uur…
Voorbereiding was met de teamvrienden (Jan en jordy) een leuk gedoe, over welke auto en livery we zouden gebruiken. Onze teamnaam was Pakskefriet omdat Jordy heeft gezegd dat hij NIET voor de race kwam maar wel voor de fritjes.
Tijden doorgeven via Messenger groep van ons 3tjes waren schering en inslag…
De Mercedes AMG kreeg de sporen van ons 3tjes. De dag van de race zelf was het voor ons 3’en wel spannend… Zouden ze dezelfde toffe gasten zijn die we hoorden via party…

14.30, het afgesproken uur…
Jordy kwam als eerste aan…
hmmmm toffe kerel zo te zien, daarna Jan idem…
Kom binnen GTSV vrienden,mijn vrouwtje had de kaasjes, olijven en salami al op tafel gezet om ze hartelijk te ontvangen. De race zelf was leuk om te doen met de 2 GTSV vrienden die ze écht wel geworden zijn!

Het vrouwtje zegt later tegen mij….GTSV zit goed in elkaar, toffe gasten hebben we mogen ontvangen!!!

Marc Noah – marc_noah_11

DN Racing Team

Wij waren DNRT, DN Racing Team, nealmans en ik.
Voor de race zijn we gaan shoppen voor drank en eten en zijn er dan aan begonnen. Neal heeft voor ons team de qually gereden en heeft ons op p11 gezet. Ook de eerste stint heeft hij voor zijn rekening genomen en terug kunnen komen tot p5 denk ik. Na een uurtje rijden heb ik de wagen overgenomen zodat Neal wat kon rusten en eten. Ik heb dan een stint gereden van ongeveer 1u30, maar er zaten een paar snelle jongens in de wagens en als ik de pits binnen reed voor opnieuw te switchen lagen we op p7. Neal heeft dan de laatste stint voor zijn rekening genomen en deze positie kunnen vasthouden. Wij hebben ons zeer goed geamuseerd en is zeker voor herhaling vatbaar. Ook hebben wij de race live gevolgd op de stream. Top ervaring!

Dominique Daneels – GTSV-Shurikhn

Waisted Potential

De GTSV 4u Enduro race. 
Een evenement waar ik al van bij de aankondiging naar uitkeek, en uiteindelijk, toen ik in het team van Cliff en Greg opgenomen werd, met een redelijke gerustheid kon vooruitkijken naar een succesverhaal… Voor ons bleek deze race op het eind van de rit een minder schitterend eindresultaat met zich mee te brengen. We eindigden op de 8ste plaats, wat op zich respectabel is, maar als je een top 5 plaats ambieert, doet dat eerlijk gezegd wel een beetje pijn.

Alhoewel.

In augustus en september had ik regelmatig de AMG GT uitgehaald om met Balance of Performance en zonder tuning gewend te raken aan het Nürburgring GP parcours. En natuurlijk deed ik dat thuis, op m’n oude vertrouwde Logitech G29. 

Met Cliff had ik afgesproken om op D-Day een paar uurtjes vroeger te komen om te acclimatiseren aan zijn rig; een Fanatec setup met Clubsport pedalen en een RSeat stoel.  Dat was absoluut geen dom idee, want toen ik effectief instapte werd me meteen duidelijk dat, hoewel je de kwaliteit van die Rolls Royce van de setups niet kan ontkennen, het enorm moeilijk ging worden om op korte tijd (een slordige 90 minuten) gewend te raken aan die nieuwe sensaties van force feedback en loadcell enabled braking pedal.  De eerste rondetijden logen er niet om. Gemakkelijk 4 à 5 seconden trager dan Cliff, en dat terwijl wij normaal gezien erg gelijke tred kunnen ophouden met elkaar.  Ook Greg had een beetje moeite met de setup, waardoor Cliff eigenlijk met 2 nieuwelingen opgescheept zat 🙂

Lights out!  En plots waren we weg.  Cliff had een sterke kwalificatie gereden, maar wie ging de eerste stint rijden? Greg sprong erin, en… ja het ging eigenlijk niet zo goed. Een wat rommelige eerste set rondes deed ons bijna vanachter belanden.  Relax Greg. ‘t Is 4 uur racen, vind je pace.  En dat klopte ook.  Na een tijdje geraakten we gewend aan de setup, en konden wat verloren plaatsen goed gemaakt worden.  Cliff zat meteen in z’n goede vorm en uiteindelijk raakten we goed in het middelste pak.  Een top 3 zat er zeker niet meer in, dat zagen we via de stream. Man die Olivia… en Monkeystyle op het B-Wine account… wat een verschroeiend tempo… en aan één stuk door zonder rust… Manu en zijn pa… wat een race rijden die allemaal zeg.  

Maar in het pack die hierachter kwam, plaats 4 tot 10, werd er ook doorgeknald. Amai.

Cliff haalde stevig in.  Ik niet. Greg soms.  Mijn rondetijden waren gemakkelijk 1 à 2 seconden off pace.  Ik bleef rustig, maar je bent teleurgesteld in jezelf he. Harder door stampen op die rem.  Ik duwde niet hard genoeg, waardoor je te snel je bocht inkomt, je apex soms mist… Ooh Djeezes en elke keer opnieuw.  Het moet voor Cliff ook frustrerend geweest zijn.

MAAR.

Ondanks het mindere resultaat bleken we alledrie eigenlijk wel heel blij te zijn met de ervaring die we gehad hebben.

Hadden we tactiek besproken? Nope.  Huh? Nope.  Gewoon niet aan gedacht.  Eraan begonnen gelijk kiekens zonder kop.  En wij zijn PRO klasse rijders. Echt? Yep.

Grappig eigenlijk. Dat wel. 

Maar ‘t waren lekkere frietjes.  En het teamgevoel was er. De gelijke shirts, het in de pits afwisselen van elkaar, net zoals je in’t echt doet bij een endurance, het geruststellen, de aanwijzingen, de grapjes…  Ja daar ging het eigenlijk om.  Dat beseften we alledrie.  Ja, ‘t resultaat moest beter, maar we waren blij met de GTSV experience.  Dit moeten we nog doen. En misschien met meer volk tesamen. Een grotere venue.  Yes!

Tim Jungbluth – Loewie78

Girl Power

Allereerst ik had me niet echt voorbereid op dit event aangezien ik dat weekend een weekendje zee had gepland met mn vriend. Maar deze heeft het vrijdag serieus in zn rug gekregen en daarmee hebben we het weekendje verplaatst (helaas naar het weekend van de proloog race voor seizoen 3 :cry: ). Ik had donderdag en vrijdag wel wat oefenraces meegedaan en de Nurburgring GP is een van mn favoriete circuits dus ik wist wel dat ik een goede pace had. Ik had vrijdag avond op de discord gezien dat er een aantal mensen de race gingen alleen rijden, en toen kreeg ik het idee dat ik dat eigenlijk ook wel eens wou doen zo een echte endurance race op mn eentje.

Ik heb dus zaterdag overdag nog wat geoefend vooral op racepace geoefend en op het einde qualy met een volle tank, ondertussen had ik ook begrepen dat ik stilaan verliefd werd op de AMG, super toffe auto :slight_smile:
 
Ik was eigenlijk ook niet echt nerveus want ik had verwacht dat het mij niet zou lukken om 4u zonder pauze te rijden, ik heb zaterdag overdag opzettelijk weinig gedronken om niet zelf een pitsstop te moeten doen tijdens een pitsstop ;).
Bij het aanvangen van de qualy had ik een beetje geluk en ben als eerste de pits uitgegaan, dus lege baan voor mij en ik heb meteen en redelijk snelle lap kunnen zetten (1:50.2 denk ik) dus de qualifiecatie stress was er meteen vanaf voor mij. Ik heb me echt goed kunnen concentreren en een hoge 1:54 kunnen rijden.
 
De race zelf had ik een top start, hier had ik wel goed op geoefend ik wou geen tijd en vooral energie verliezen door terug te vallen bij de start.
Goede start gelukt en ik en Monkey hadden meteen een iets beter pace als P3 want toen zat de papa van Manu achter het stuur, en zo hebben we meteen een groot gat getrokken, Monkey volgde mij op de voet.
 
Na een 6 tal laps begonnen de bandjes te slijten maar ik had bij de oefenraces al ondervonden dat die drop off niet erg groot was. Monkey had er blijkbaar wel moeite mee want plots pakte ik iets meer dan een seconde per lap op hem.
 
Vervolgens zag ik dat Monkey na 9 laps de pit inging en ik had getraind op stints van 10 laps, de SS bandjes konden dit goed aan op de benz mits ik de rembalans wat wijzigde na 5 laps in de stints.
 
En dat was eigenlijk het plan van in het begin om al mijn stints 10 laps te doen en proberen de laatste twee laps van de stint het tijdsverlies zo veel mogelijk te minimaliseren want dan hadden de banden nog een extra drop off.

.

Wegens mijn strategie zat ik vrij snel alleen met niemand rond mij en zo kan ik me het beste concentreren, ik heb de race echt per stint bekeken en zo weinig mogelijk op de klok gekeken. De eerste twee uur zijn vrij snel voorbij gevlogen. Wegens de verschillende pits strategieën zat ik na een dik half uur achter gedubbelden en zo heb ik veel leuke duels kunen aanschouwen, zonder zelf stress te hebben aangezien ghosting aan stond.
 
Ik heb na ongeveer anderhalf uur een zware concentratiefout gemaakt bij het uitkomen van de laatste chicane, achterwiel in het gras en een dikke spin en met vel geluk niet in de barrière beland, dus ik heb mijn stint zonder pitstop kunnen afwerken.
 
Na de eerste twee uur kreeg ik wat last van fysieke ongemakken, Krampjes in mn linker schouder, pijnlijk zitvlak, pijn aan men linkervoet van de remmen op kousevoeten (ik kan niet rijden met schoenen)…
 
Mijn rondetijden gingen omhoog en ik dacht even dat ik mn breekpunt bereikt had.
 
Door mijn spin zijn Manu en Monkey ook ineens een stuk dichter terug gekomen en dat heeft me wel wat wakker geschud, ik hab nog enkele malen te laat geremd voor de laatste chicane maar daarna geen fouten meer gemaakt.
Toen het laatste uur inging was ik terug volledig wakker en heb ik nog geprobeerd een snellere rondetijd eruit te persen, wat wel wat risico meebracht voor nog een crash maar ik moest volle gas gaan anders zou ik weer concentratie verliezen.
 
Het laatste uur is er niets specials meer gebeurd, ik heb mijn snelste rondetijd nog op één van de laatste laps kunnen zeten, 1:54.2 dacht ik.
 
Ik weet niet of ik het een tweede keer alleen zou doen, maar ik heb toch enorm genoten van deze race alleen te rijde. Heeft me zeker wat bijgeleerd qua concentratie en ik was ook erg trots op mezelf dat ik de hele 4u heb kunnen rijden zonder een penalty te krijgen.
Ik was uiteindelijk heel blij dat ik (onverwacht) heb meegedaan want er waren toch erg veel GTSV rijders die hieraan deelnamen. De organisatie van deze 4h vond ik erg fijn en rijden is leren dus ik heb zowiezo veel bijgeleerd op zo een lange race, zeker over hoe je banden moet sparen zonder tij te verliezen.
En nu op naar seizoen 3 :heart_eyes:.

GTSV- Olivia

Na deze overweldigende reacties rest er ons niets anders dan alle deelnemers te feliciteren met hun deelname en resultaten. Dank aan GTSV-Shurikhn voor de geweldige foto’s!

  1. GTSV- Olivia
  2. GTSV-Manu
  3. B-Wine Racing
  4. Gran Turismo Racing Team
  5. Team Koolsla
  6. Team MOTOM
  7. DN Factory Racing
  8. Waisted Potential
  9. PSN Racing Team
  10. Redemption Racing
  11. Team Pakskefrit
  12. cleeke
  13. Malinas Motorsports
  14. Wat is dat dan

 

Ondanks de grote competitiedrang wordt onze community steeds hechter, vandaar dat we deze foto zeker nog willen meegeven. Bij team Wat is dat dan zat de sfeer zeker goed!

Sopranos, Dennis & Cronicteam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *