GT3 Enduro S3

pirtek-fts
Alpine-logo-1440x900
Alpine Centre Brussels

Vanaf 5 oktober 2019 zijn we vertrokken voor een nieuwe wereldtoernee met onze GT3 bolides.  In dit nieuwe seizoen rijden we enkel met de wagens die Gran Turismo Sport ons aanbiedt die ook in het echte leven gehomologeerd zijn door de FIA. (of toch zo dicht mogelijk daarbij in de buurt komen).

We nemen dus (even) afscheid van de fictieve wagens, succes met jullie keuze!

Inschrijvingen lopen dit seizoen via deze weg:
https://gtsportvlaanderen.be/inschrijving-seizoen-3/

Beschikbare GT3 wagens

  • Aston Martin V12 Vantage GT3 ’12
  • Audi R8 LMS (Audi Sport Team WRT) ’15
  • BMW M6 GT3 (Walkenhorst Motorsport) ’16
  • BMW M6 GT3 M Power Livery ’16
  • BMW Z4 GT3 ’11
  • Dodge Viper SRT GT3-R ’15
  • Ferrari 458 Italia GT3 ’13
  • Ford GT LM Spec II Test Car
  • Ford Mustang Gr.3
  • Honda NSX Gr.3
  • Lamborghini Huracán GT3 ’15
  • Lexus RC F GT3 (Emil Frey Racing) ’17
  • McLaren 650S GT3 ’15
  • Mercedes-AMG GT GT3 ’16
  • Mercedes SLS AMG GT3 ’11
  • Nissan GT-R NISMO GT3 N24 Schulze Motorsport
  • Porsche 911 RSR (991) ’17
  • Renault R.S.01 GT3 ’16

Circuits & Data

Het thema dit seizoen is een wereldreis die vertrekt in het land van de makers van Gran Turismo Sport “Polyphony”: Japan.  

We rijden er 2 weken na de proloog ook de eerste puntenrace, waarna we het Noordelijk en Zuidelijk Amerikaans continent aandoen, om daarna te gaan overwinteren in Europa.  

In Europa sluiten we ook de wereldtoernee ook af, hopelijk op een circuit waar we allemaal op zitten te wachten… 🙂

05/10 proloog
Kyoto Driving Park: Yamagiwa + Miyabi

19/10 Race 1
Fuji Speedway

02/11 Race 2
Blue Moon Bay Speedway – Infield A 

16/11 Race 3
Autódromo de Interlagos

30/11 Race 4
Circuit De La Sarthe (met chicanes)

14/12 Race 5
Circuit de Sainte-Croix C

KERSTBREAK
3 weken rust (en voorbereiding)

11/01 Race 6
Red Bull Ring – Light rain (17:30)

25/01 Race 7
Lago Maggiore GP

08/02 Race 8
Dragon Trail – Gardens

22/02 Race 9
Circuit de Barcelona Catalunya GP 

07/03 Race 10
Spa-Francorchamps? … Fingers crossed!

Nieuw seizoen - oude èn nieuwe regels

Dit stukje is toch BELANGRIJK om even door te nemen.  Regeltjes en lijstjes zijn geen plezante materie, we know, maar je hoeft ze maar 1 keer te lezen zodat je begrijpt wat we van ALLE piloten verwachten dit seizoen.

  • Het toegekend krijgen van een klasse (PRO, AMPRO of AM) mag je zien als een soort kwaliteitsmerk.  Je legt hiermee de lat hoger voor jezelf dan bij een funcup, of een dagelijkse race op GTS.  Er wordt verwacht dat je de basistechnieken van het racen al goed onder de knie hebt, en geen hulp meer nodig hebt van racelijnen of kegeltjes, of zelfs tractiecontrole.  Deze hulpsystemen zal je niet kunnen gebruiken.  ABS is wel toegestaan.

  • Inschrijven wil zeggen dat je jezelf verbindt om de 10 races van het kampioenschap te rijden.  Niet komen opdagen zonder verwittigen is daarom uit den boze.  Wie daar 2 keer in slaagt wordt uit het kampioenschap gezet en hoeft zich het volgende seizoen niet in te schrijven.

  • Uiteraard kan het zijn dat je een race eens niet kan meedoen. En dat kan zelfs meerdere keren gebeuren, daarom is het enige wat je moet doen: Verwittigen.  Laat weten aan de crew of lobbyhost dat je een bepaalde wedstrijd niet kan meerijden, zodat eventuele reserves kunnen opgeroepen worden.

  • Omdat er op 10 races in 4 maanden tijd wel eens iets kan mis gaan voor jezelf, is dit seizoen het 80% = 100% principe actief.  Dit wil zeggen dat 80% van je races voor 100% van je punten zullen tellen.  Je kan dus 2 jokers inzetten; twee races waarvan je zelf mag kiezen dat de punten niet hoeven mee te tellen.  Het totale puntensaldo wordt dus berekend op 8 races.

  • De plaatsen zijn beperkt
    Er zijn 16 plaatsen per klasse.  Eens deze plaatsen volgeboekt zijn, en het kampioenschap van start gegaan is, moet je in principe wachten op volgend seizoen voor een nieuwe inschrijving.  Je kan jezelf wel als reserve opgeven. Je wordt dan ook geacht te oefenen voor de wedstrijden, zodat je iemands plaats in je toegewezen categorie kan vervangen wanneer dat nodig zou zijn.  Je rijdt dan echter niet mee voor punten, wel voor de ervaring.
  • Neem je race live op.

    Dubbele tap op de share knop aan het begin van de race neemt je race lokaal op vanuit je eigen standpunt. Dat beeldmateriaal is nodig voor eventuele incidenten waar je mee te maken had.  Dit is in principe de enige vorm van ‘bewijsmateriaal’ die de crew zal aanvaarden bij het indienen van incidenten.

  • In-game tijdsstraffen

    Een tijdsstraf los je in binnen de ronde, weg van de racelijn; minimaliseer hinder voor anderen. De straf moet herleid zijn naar 0 als je terug over het punt rijdt waar je de straf opliep.

  • Doe geen rage quit tijdens de race

    Incidenten gebeuren en kunnen nare gevolgen hebben. Geef niet op, rijd je race uit. Je krijgt er punten voor en kudo’s! Als je slachtoffer was van een echte fout, kan dat nadien rechtgezet worden.  Besef dat het verlaten van de lobby tijdens een race LAG met zich meebrengt, waardoor andere piloten hinder ondervinden van jouw frustratie.  Ben je het echt beu? Alle begrip hoor, rij gewoon de pits in, en laat je wagen daar staan tot het eind van de race.

  • Een incident veroorzaken

    Als je zelf schuld hebt aan het veroorzaken van een incident waarbij je plaatsen wint, vertraag dan, of stop desnoods weg van de racelijn, en laat de gedupeerde terug passeren. Fair racing!

  • Bespreek incidenten niet openbaar
    Incidenten kunnen met elkaar besproken worden in privé berichten. Als je onderling geen oplossing vindt, spreek dan een crewlid aan. Bespreek geen incidenten in de groepschat of in de lobbies.

Raceverloop & punten

De lobby van jouw klasse zal, afhankelijk van de mogelijkheden van de host, een tijdje voor aanvang van de kwalificatie open gaan.  De instellingen van de lobby kan je HIER terugvinden.

Om 21u stipt start de kwalificatie.  Indien je niet op tijd bent voor de kwalificatie kan je niet meer meedoen aan de race.  Indien je de lobby host verwittigt dat je max. 5 minuten te laat zal zijn, kan de lobby host beslissen om de kwalificatie te laten starten om 21u05.

Eens de kwalificatie gestart is, ga je niet meer uit de lobby, want meedoen aan de race zal dan niet meer mogelijk zijn.

Na de kwalificatie volgt onmiddellijk de start van de race.  De start is met valse start controle; Zorg ervoor dat je hierop geoefend hebt.  

De race is een endurance van 60 minuten.  Het nemen van pits, bijtanken en bandenkeuze is volledig aan jou. Er wordt op dat niveau niets opgelegd.

Puntenverdeling:

1ste: 21 punten
2e: 18 punten
3e: 15 punten
4e: 13 punten
5e: 12 punten
6e: 11 punten
7e: 10 punten
8e: 9 punten
9e: 8 punten
10e: 7 punten
11e: 6 punten
12e: 5 punten
13e: 4 punten
14e: 3 punten
15e: 2 punten
16e: 1 punt

Pole position: 1 extra punt
(te behalen tijdens Qualifying)
Snelste ronde: 1 extra punt
(te behalen tijdens Race)