GTSV GT3 Cup Season5

Vanaf zaterdag 24 oktober gaat Seizoen 5 van ons GT3 Kampioenschap van start. In dit seizoen zullen we net zoals in seizoen 4 een afwisseling hebben van enduro races en sprint+feature races. Daarnaast zullen we 2 nieuwe aanpassingen introduceren, namelijk de placement trials en verplichte compounds.

Inschrijvingen

Inschrijven voor ons GT3 kampioenschap Seizoen 5 doe je via het inschrijfformulier dat hier te vinden is. Geef hierbij de wagen op die je denkt te gaan rijden. Dit hoef geen definitieve keuze te zijn, maar geeft ons/iedereen wel een klein beetje inzicht in welke wagens iedereen denkt te gaan rijden.  De definitieve keuze staat vast zodra je de eerste echte race gereden hebt. Vanaf dat moment is het namelijk niet meer toegestaan om van wagen te wisselen.

Let op!  We gaan ervan uit dat als je jezelf inschrijft, je het gehele seizoen mee zult rijden. We verwachten enige commitment dus! Geef je na een paar races op/doe je niet meer mee, dan kunnen we dat natuurlijk niet verbieden. Maar dit zal wel betekenen dat je niet zomaar mee zult kunnen doen aan een volgend seizoen. Je zult in dat geval ‘achteraan’ staan als we de plaatsen in de lobbies gaan verdelen. Pas je er nog bij, dan heb je geluk. Is de lobby net vol, dan gaan anderen voor en zul je moeten wachten tot  het volgende seizoen.

 

Nota: De inschrijvingen zijn afgesloten, de lobbies zijn vol en ingedeeld.  Indien je je als reserve wil opgeven, contacteer iemand van de crew via discord of messenger.

wagens

In seizoen 5 zijn alle wagens toegestaan met uitzondering van de VGT wagens (Mazda RX is hierbij wél toegestaan).
Iedereen is verplicht een andere wagen te kiezen dan in seizoen 4.

Placement trials &PROMOTIE

Vanaf dit seizoen zullen we de zogenaamde “placement trials” introduceren. Omdat er zoveel nieuwe leden zijn bijgekomen in korte tijd is het soms lastig deze in de juiste klasse te plaatsen.  Het is daarom vanaf nu voor iedereen verplicht om mee te doen aan de placement trials voordat je aan het kampioenschap mee mag doen. 

 

De placement trials bestaan voor dit seizoen uit een quali met 2 verschillende wagens op 2 verschillende tracks.  Zet in een periode van 2×20 minuten je beste tijd neer voor beide wagens/tracks. Je tijden ten opzichte van de andere deelnemers zullen bepalen in welke klasse je uiteindelijk terecht komt: AM, AMPRO, of PRO. 
De eerste track zal dezelfde track zijn als waar we ook de proloog rijden.  De proloog is de eerste race die we met de juiste klasse-indeling zullen rijden en zal ook meteen een test zijn voor de nieuwe regels omtrent verplichte tire compounds (zie ‘Races’ hieronder)

 

Trial 1:  Corvette op Fuji Speedway

Trial 2: Renault RS01 op Lago Maggiore (reverse)

 

We doen dit met BoP AAN en tuning UIT(!) om het voor iedereen gelijk te houden. TCS en ABS zijn toegestaan voor iedereen. Verdere lobby settings zijn gelijk aan de race-lobbies (zie “Lobby Settings” verderop)

 

De placements trials zullen gehouden worden gedurende een periode voor de proloog, op zoveel mogelijk momenten zodat iedereen (meerdere keren) de kans krijgt om een tijd te zetten. Leden van de crew zullen op verschillende momenten in de week (ma t/m zondag) een lobby openen waarin 2x 20 minuten quali(+testrace van enkele laps) gedaan zullen worden. Reden voor de ‘testrace’ is dat op deze manier de quali tijden van iedereen zichtbaar zijn bij start van de race en daarmee makkelijk kunnen worden overgenomen. De huidige stand van alle deelnemers vind je hier.

 

Naast de placement trials kan er ook nog steeds gepromoveerd worden vanuit een vorig seizoen. De volgende promoties zullen plaatsvinden vanuit seizoen 4 :
– Top 3 van AM zal doorstromen naar AM/PRO

– Top 2 van AM/PRO A én top 2 van AM/PRO B zullen doorstromen naar PRO

– Top 3 van PRO zal in PRO blijven

 

LET OP:  resultaten van de placement trials kunnen de promotieregels overrulen. Dat wil zeggen dat als iemand uit de top 3 van AM een dusdanig goed resultaat behaalt, dat deze meteen naar PRO door kan stromen. 

Races

In seizoen 5 zijn in totaal 7 racedagen, waarvan er 6 meetellen in het klassement. De racedag waarop je de minste punten hebt behaald zal niet meetellen. Dit zal automatisch in de puntentelling verwerkt worden.

 

We verwachten van iedereen dat ze zich houden aan fair racing. Doe je dit niet, dan kan dit bestraft worden met een penalty (zie “Penalties” hieronder). 

 

Fair racing bij GTSV houdt in :

– We rijden in principe zonder contact. Wat verf uitwisselen mag, maar anderen als vangrail gebruiken of zelfs van de baan af duwen is ten strengste verboden.

  • – Verdedigende lijn rijden mag, maar meerdere keren van positie veranderen (weaving) is niet toegestaan.
  • – Ga je met z’n twee-en tegelijk door een bocht, dan geef je elkaar genoeg ruimte. Dit zal in praktijk betekenen dat je beiden van de ideale racelijn zult moeten afwijken.
  • – Als je per ongeluk iemand van de baan duwt, dan wacht je op deze rijder en geef je zijn positie terug, ook als dit betekent dat je daarvoor anderen ook voor moet laten gaan. 
  • – Als je zelf van de baan raakt, zorg je er voor dat je weer veilig de track op gaat zonder anderen te hinderen.
  • – Als je vanuit de pit de baan op gaat, mag je je niet over de witte pit-lijn gaan.
  • – Penalties los je in op de per track afgesproken penalty-zone. Dit doe je op het eerstvolgende moment dat je in de penalty-zone terecht komt en doe je zonder anderen te hinderen (niet op de racelijn dus als er iemand dicht achter je zit).
  • – Respecteer de blauwe vlag. Je krijgt de blauwe vlag geruime tijd van tevoren te zien. Let vanaf dat moment goed op. Zodra je merkt dat degene die jou gaat lappen op < 1 sec achter je zit, maak je ruimte. Geef bij voorkeur met je knipperlichten aan welke kant je ingehaald kan worden.
  • – Chatten tijdens de race (via GTS) is niet toegestaan. Het leidt anderen af. 

 

We hebben in dit seizoen 2 soorten races: Enduro en Sprint/feature.  Bij beiden is sinds dit seizoen een tire compound regel bijgekomen :

Enduro:

 

Qualificatiesessie van 20 minuten, direct gevolgd door een race van 1 uur.

 

NIEUW: Tijdens de enduro race is iedereen verplicht om tenminste 5 laps met medium compound te rijden. Doe je dit niet of niet volledig, dan zal dit tot diskwalificatie van de race leiden.

Sprint/Feature race:

Qualificatiesessie van 15 minuten, direct gevolgd door een sprint race van ongeveer 15 minuten. Na een korte pauze gevolgd door een feature race van ongeveer 45 minuten, die in omgekeerde volgorde start met rollende start.

 

NIEUW: Je kiest van tevoren of je de sprint of de feature race met medium compound rijdt. Je bent verplicht om 1 van de 2 races met medium compound te rijden. Doe je dit niet, dan zal dit tot diskwalificatie van de race leiden.

Let op: Kies je ervoor om de sprint race op Medium te rijden, dan moet je de quali ook met (alleen) Medium rijden. Wisselen naar andere compounds in de pit is dus verboden!

  • (t/m 17 oktober) : Placement trials. Exacte tijden zullen worden gecommuniceerd.
  •  
  • (zaterdag 24 oktober) PROLOOG – Fuji Speedway (SPRINT 9 laps/FEATURE 28 laps)  (telt niet mee in klassement)  
  •  
  • (zaterdag 7 november) : Race 1 – Lago Maggiore (ENDURO)
  • (zaterdag 21 november) : Race 2 – Alsace Dorp (SPRINT 8 laps/FEATURE 24 laps)
  • (zaterdag 12 december) : Race 3 – Bathurst/Mount Panorama (ENDURO)  (race is verplaatst van 5 naar 12 dec vanwege Sinterklaasavond op 5 dec in NL)
  • (zaterdag 19 december) : Race 4 – Tokyo Expressway Zuidelijke binnenring (SPRINT 8 laps/FEATURE 24 laps)
  •  
  •  
  •  
  • (zaterdag 9 januari) : Race 5 – Dragon Trail Kust (ENDURO)
  • (zaterdag 23 januari) : Race 6 – Sardegna A (ENDURO)
  • (zaterdag 6 februari) : Race 7 – Spa (SPRINT 7 laps/FEATURE 20 laps. Kans op regen :)

Alle races worden gereden met de default time-of-day van iedere track. 

Dat wil zeggen de time-of-day die bij het selecteren van de track automatisch wordt gezet.

Racetijden

Per lobby zullen maximaal 14 deelnemers worden ingedeeld. Op deze manier blijven 2 posities vrij voor eventuele commentators/streamers.

Alle races worden gereden om de 2 weken gereden op zaterdagavond.

Zaterdag 20:00 AM

Zaterdag 20:00 AM/PRO

Zaterdag 22:00 PRO

Wees op tijd in de lobby (minimaal 5 minuten van tevoren). Er zal in principe niet gewacht worden als je te laat bent.

 

We doen ons best om zoveel mogelijk races van commentaar/streaming dienst te voorzien. Ben je zelf bereid om commentator te zijn van 1 van onze races ?  Neem contact op met een crewlid of meld dit in de chat/FB.

Hulpmiddelen &Tuning

PRO

-Hulpmiddelen: Alleen ABS

-Tuning: AAN

-Schade : licht

AM/PRO

-Hulpmiddelen: Alleen ABS en TCS

-Tuning: AAN
-Schade : licht

AM

-Hulpmiddelen: Alles Toegestaan

-Tuning: UIT
-Schade : licht

Lobby Settings

Slipstream: realistisch

Gripreductie circuitranden : realistisch

Boost: uit

Starttype: normale start met valse startcontrole (enduro / sprint)

Starttype: rollende start (feature)

Startopstelling : snelste eerst (enduro/sprint)

Startopstelling:  omgekeerde volgorde (feature)

Beginstand brandstof: Standaard

Vertraagde finish : 90 sec

Zichtbare schade: aan
Mechanische schade: licht

Bandenslijtage: 6x

Brandstofgebruik: 4x

Filteren op categorie : Gr3

Prestatiebalans : aan

Bandenkeuze: Race: superzacht – race:Hard

Tuning: geen limiet (AMPRO/PRO), verboden (AM)

Ghosting tijdens races : Geen

Koers corrigeren na botsing met muur : Uit

Vlaggenregels : aan

Straf voor afsnijden : zwak

Straf voor zijdelings autocontact: uit

Auto’s herplaatsen als ze van het circuit raken: Uit

Ghosting auto’s op ronde achterstand : Uit

Tegenstuurassistentie : Geen limiet (AM), Verboden (AMPRO/PRO)

Racelijn hulp : Geen limiet (AM), Verboden (AMPRO/PRO)

ABS : Geen limiet

ASM : Geen limiet (AM), Verboden (AMPRO/PRO)

Tractiecontrole : Geen limiet (AM / AMPRO), Verboden (PRO)

Rijassistentie : Geen limiet (AM), Verboden (AMPRO/PRO)

Puntentellingen

ENDURO

SPRINT

FEATURE

  1. 1) 42P
  2. 2) 36P
  3. 3) 30P
  4. 4) 26P
  5. 5) 24P
  6. 6) 22P
  7. 7) 20P
  8. 8) 18P
  9. 9) 16P
  10. 10) 14P
  11. 11) 12P
  12. 12) 10P
  13. 13) 8P
  14. 14) 6P
  1. 1) 21P
  2. 2) 18P
  3. 3) 15P
  4. 4) 13P
  5. 5) 12P
  6. 6) 11P
  7. 7) 10P
  8. 8) 9P
  9. 9) 8P
  10. 10) 7P
  11. 11) 6P
  12. 12) 5P
  13. 13) 4P
  14. 14) 3P
  1. 1) 21P
  2. 2) 18P
  3. 3) 15P
  4. 4) 13P
  5. 5) 12P
  6. 6) 11P
  7. 7) 10P
  8. 8) 9P
  9. 9) 8P
  10. 10) 7P
  11. 11) 6P
  12. 12) 5P
  13. 13) 4P
  14. 14) 3P

Pole position : 1 P
Snelste racelap : 1P

Er zijn dus op iedere racedag evenveel punten te verdienen.

GTS BUGS

Helaas is het nog steeds zo dat sommige starts mis gaan bij sommige spelers (door bijv slechte internet-connectie). De auto kan dan bijvoorbeeld niet van de grid wegkomen, of blijft rondjes draaien in de pits als de quali begint. 

Als dit gebeurt, zullen de lobby hosts tot maximaal 2 restarts van de race/quali doen. Als jij degene bent die last heeft van de bug, ga dan uit de lobby en kom weer terug voor de herstart. Als na 2 restarts (dus bij de in totaal 3e start) de bug nog steeds optreedt, zal de race echter wel beginnen. 

Vóór het begin van de race zal de lobby host iedereen als check vragen of je alle (14) deelnemers ziet. Zie je deze niet allemaal, verlaat dan ook de lobby en kom weer terug. In de meeste gevallen is het probleem daarmee al direct opgelost, zonder dat er restarts nodig zijn.

INcidenten

Incidenten gebeuren en kunnen nare gevolgen hebben.  Geef niet op, rijd je race uit.  Je krijgt er punten voor en kudo’s!  Als je slachtoffer was van een echte fout, kan dat nadien rechtgezet worden.  Besef dat het verlaten van de lobby tijdens een race (rage quite) lag met zich meebrengt, waardoor andere piloten hinder ondervinden van jouw frustratie. Doe je dit wel, dan zal hier een penalty op staan (zie “Penalties” hieronder).

Ben je het echt beu? Alle begrip voor, rijd gewoon de pits in en laat je wagen daar staan tot het eind van de race.

 

Incidenten kunnen worden ingediend via onze website, tot maximaal 12:00 op de dag na de racedag. Incidenten die ná deze tijd worden ingediend zullen niet worden behandeld !

Hoe dien je een incident in ?

In discord kanaal #race-incidenten-aanmelden kan je een ticket aanmaken (er wordt dan een nieuw kanaal aangemaakt die onderaan in discord verschijnt. Dit ticket-kanaal kan alleen jij en de crew zien)
De crew neemt de ingediende incidenten serieus, we verwachten immers fair-racing.  Onderstaande lijst met penalties kunnen worden toegekend aan eventuele overtreders..

PENALTIES

Categorie

Voorbeeld incident

Penalty

0

Race incident: no further action needed

Geen

1

– Agressief rijden (meerdere bewegingen van de racelijn af om te verdedigen, andere wagens geen ruimte geven, etc)

-Blauwe vlag negeren (1 lap)

-Niet bewust zijn van andere rijders

-Herhaaldelijk kleine botsingen/ duwtjes tegen andere wagens

Bij sprint race 5 seconden toegevoegd aan de totale racetijd.

Bij endurance/feature race 15 seconden toegevoegd aan de totale racetijd.

2

-Penalties niet inlossen binnen 1 lap

-Onveilig inlossen van penalties.(bijv. op de racelijn terwijl er iemand achter je rijdt)

-Iemand van de baan afrijden (maar wel de positie teruggeven)

-Terug de baan opkomen op een onveilige manier

-Penaltie uit de vorige race niet (goed) uitgevoerd

Bij sprint race 10 seconden toegevoegd aan de totale racetijd.

Bij endurance/feature race 30 seconden toegevoegd aan de toale racetijd.

3

-Penalties niet inlossen binnen 2 laps of langer.

-Blauwe vlag negeren langer dan 1 ronde

-Hot lap van andere rijder hinderen

– Chatten tijdens de race

3 plaatsen grid penalty in de volgende race. Indien laatste race direct 3 plaatsen achteruit op de uitslag

4

-Gevaarlijk rijden. (kan combinatie zijn van 12 3)

-Iemand van de baan afrijden en de positie niet teruggeven.

Drive through penalty in de volgende race. Bij laatste race 5 plaatsen achteruit op uitslag

5

-Meerdere wagens van de baan rijden.

-Rage quit.

-Niet racen maar wel op de baan blijven.

5 plaatsen grid penalty en drive through penalty in volgende race.

Liveries &racenummers

Alhoewel niet verplicht, vinden we het als GTSV leuk als we allen met een eigen gemaakte livery rijden met je eigen racenummer. Op deze liveries zien we dan ook graag de logo’s van onze sponsoren en uiteraard ons GTSV logo.  Je kunt deze vinden in de gallery van GTSV-Rikkos.  Heb je vragen over het maken van liveries of zoek je misschien iemand die een livery voor jou wil maken, ga dan naar ons discord channel #the-livery-channel. Voor de herkenbaarheid gebruik je dezelfde livery gedurende het gehele seizoen.

Zorg ook voor passende helm/pak livery. Deze zal gebruikt worden in de puntenoverzichten en ‘groepsfoto’.

Deel je liveries met onderstaande namen zodat de crew deze makkelijk kan vinden:
GTSV S5 helm

GTSV S5 pak

GTSV S5 car

Probeer dit uiterlijk 1 week van tevoren te doen, zodat de crew deze kan verwerken.

Heb je nog geen racenummer, kijk op onze ‘drivers list’ pagina (URL vind je in #the-numbers-list) en geef je gewenste racenummer door aan iemand van de crew. Deze mag uiteraard nog niet in gebruik zijn door iemand anders.