Enduro S2: Manche 2 – Monza

      2 Reacties op Enduro S2: Manche 2 – Monza

Autodromo Nazionale di Monza

Voor de 2e manche van ons Enduro kampioenschap trokken onze teams terug richting Europa, meer bepaald Italië. Ons strijdtoneel voor deze race is de prachtige ‘Autodromo Nazionale di Monza’, gelegen in het noorden van Italië. Met zijn lengte van 5,793 km en voornamelijk bestaande uit lange rechte stukken en veelal snelle rechter bochten is dit het hogesnelheidscircuit bij uitstek. Om al dat bruut geweld toch wat aan banden te leggen werd er geopteerd om enkele korte chicanes aan te brengen zodat die extreme topsnelheden niet meer voorkwamen.

Start Grid
  1. S11mon72
    – Aston Martin V12 Vantage
  2. MitchA4B8
    – Mazda Atenza
  3. Tokota1
    – Porsche 911 RSR
  4. RealLionHeart_NL
    – Lexus R CF GT3
  5. nealmans
    – Nissan GT-R
  6. Bipsco
    – Mercedes AMG
  7. GTSV-Manu
    – Porsche 911 RSR
  8. Loewie78
    – Mercedes AMG
  9. GTSV-Sopranos
    -VW Beetle
  10. GTSV-Gwenmatgreg
    -Aston Martin V12 Vantage
  11. Sennesilke
    – Porsche 911 RSR
  12. GTSV-Cliffhanger
    – BMW Z4
  13. Conij1795
    – Porsche 911 RSR

Aan de start zien we 3 nieuwe piloten verschijnen. S11mon72 met een Aston Martin V12 GT3, Bipsco met zijn Mercedes AMG GT3 en Conij1975 met een Porsche 911 RSR.
Een opvallende afwezige is GTSV-Olivia.

Line- up before 3 green

Ladies and gentleman, start your engines

Van zodra het licht op groen spring duwen onze piloten die gaspedaal tot de bodemplaat, maar toch springen er twee piloten uit! Sennesilke ziet zijn Porsche 911 RSR van plaats 11 naar plaats 7 schieten en ook nieuwkomer Bipsco heeft zijn start niet gemist. Hij schiet van plaats 6 naar de 2e plek.

Er was veel speculatie onder onze piloten over die angstaanjagende eerste chicane. Niemand wil meteen in de eerste bocht schade oplopen… Als een wonder komen al onze deelnemers zonder kleerscheuren door die gevreesde eerste chicane. De top vier, onder leiding van S11mon72 heeft een kleine voorsprong gecreëerd na die eerste chicane. S11mon72, Tokota1, MitchA4B8 en Bipsco worden pas tegen het einde van hun ronde bijgehaald door die snelle GT-R van Nealmans.

Foto van de eerste chicane

Na de eerste ronde heeft nealmans de aansluiting gevonden bij de top 4. Het lijkt erop dat we deze manche opnieuw een geweldig duel gaan krijgen tussen RealLionheart_NL en Sennesilke, net zoals afgelopen race op Suzuka.

Vanaf ronde 2 slagen MitchA4B8 en s11mon72 erin om een kleine voorsprong op te bouwen. Ze zetten Tokota1, Bipsco en nealmans op 2.5 seconden.
Bipsco gaat in de fout en zakt weg naar een 12e plek. Het deelnemersveld word langgerekt maar zitten toch dicht op elkaar. Vooral de nummers 7 tot en met 11 geven elkaar geen meter toe, toch blijft het een cleane race, wat mooie beelden oplevert.

Plaatsen 7 t.e.m. 11 geven elkaar geen ruimte voor fouten

In ronde 4 is het nealmans dat de leiders heeft kunnen bijbenen, en plaatst zich tussen leider MitchA4B8 en S11mon78. RealLionHeart_NL probeert aan te klampen, GTSV-Manu moet lossen, maar blijft de achtervolging inzetten.

Nealmans voert de druk op en ziet leider Mitch A4B8 een penalty pakken waardoor de Atenza noodgedwongen moet minderen. Nealmans maakt hier gretig gebruik van, en pakt de leiding over, S11mon72 neemt de 2e plaats voor zijn rekening, MitchA4B8 word 3e en RealLionheart_NL kan van deze situatie gebruik maken, waardoor hij opnieuw de aansluiting vind bij de top 3.
In de achterhoede vind er opnieuw een hevige strijd plaats tussen GTSV- Cliffhanger en GTSV-Gwenmatgreg.

Na 8 rondes duikt nealmans, de nummer 2 in de pits, gevolgd door GTSV-Manu en GTSV-Sopranos. Leider MitchA4B8 gaat verder, net zoals S11mon72, RealLionheart_NL en Loewie78. Ook de rest van het deelnemersveld kiest voor een pitstop.

Nealmans, GTSV- Manu en GTSV- Sopranos, posities 5 tot en met 7 komen kort achter elkaar terug op het circuit. Nealmans zet alle zeilen bij en laat de rest achter.
Na 9 rondes is het ook tijd voor MitchA4B8, RealLionHeart_NL en Loewie78 om de pits in te duiken. Enkel S11mon72 blijft nog doorgaan. In de achterban heeft Tokota1, GTSV-Gwenmatgreg en GTSV-Cliffhanger gevonden.

Leider Simon72 blijft doorgaan en heeft bij het ingaan van lap 11 reeds 27 seconden voorsprong opgebouwd op nealmans, die op zijn beurt gevolgd wordt op 2.7 seconden door MitchA4B8.
Na 11 rondes is het dan ook tijd voor S11mon72 om zijn pitcrew op te zoeken.
Zal zijn voorsprong voldoende zijn om zijn plek te behouden?
Na een zenuwslopende pitstop waar maar geen einde aan leek te komen zien we S11mon72 in de drukte terug de baan op vliegen. Plaats 5 is voor hem, tussen GTSV-Sopranos en RealLionHeart_NL.

Nu we reeds halfweg zijn heeft leider nealmans een voorsprong van een kleine 2seconden op het groepje met GTSV-Manu, MitchA4B8, S11mon72 en GTSV-Sopranos. Aan het einde van lap 15 veroverd MitchA4B8 de tweede plaats van GTSV-Manu dankzij een zeer knap rem-manouver.

Wanneer leider nealmans opnieuw de pits induikt neemt Mitch A4B8 de leiding over, op de hielen gezetn door S11mon72. Sennesilke en GTSV-Cliffhanger volgen nealmans voor hun 2e pitstop. GTSV-Sopranos, RealLionHeart_NL en Loewie78 rijden nu wel door.
Door de vroeg pitstop van Sennesilke en GTSV-Cliffhanger hebben Tokota1 en GTSV- Gwenmatgreg het gat kunnen dichtrijden en hebben ze nu terug aansluiting gevonden met de achterban.

Na lap 17 is het tijd voor RealLionHeart_NL en GTSV-Sopranos om te gaan pitten, waardoor Loewie78 zo de 3e plek voor zijn rekening neemt.
MitchA4B8 en Loewie78 pitten na 18 rondes, S11mon72 gaat er opnieuw vandoor met de leiding. MitchA4B8 slaagt erin om als 2e terug op de baan te komen, op 18 seconden van S11mon72, en slechts 4.5 seconden voor op nealmans.

Tussenstand na 20 rondes

De Atenza van leider S11mon72 duikt na 21 rondes de pits in, waardoor MitchA4B8 en nealmans de jacht op de 1e plaats kunnen inzetten. S11mon72 valt terug naar een 4e plek, op 7.608 seconden van GTSV-Manu, en op de hielen gezeten door de zeer snelle VW Beetle van GTSV-Sopranos.

Met nog 6 rondes te gaan duikt onze top 3 opnieuw in de pits, waardoor S11mon72 opnieuw gaat lopen met de eerste plaats, gevolgd door Loewie78, RealLionHeart_NL en GTSV- Cliffhanger. Loewie78 besluit om het op safe te spelen en gaat op 4 rondes van de eindmeet toch nog een snelle pitstop inlassen. S11mon72 heeft opnieuw een voorsprong van 22.524 seconden kunnen opbouwen op nealmans en GTSV- Manu. GTSV- Manu moet de snelle Atenza van MitchA4B8 laten passeren, maar is vastbesloten om voor zijn plek te vechten. Helaas voor hem gaat hij iets te breed waardoor hij in de grindbak terecht komt. Hij gaat van het gaspedaal en weet zijn Porsche onder controle te houden en beperkt de schade tot het verlies van zijn 3e plek.

S11mon72 begint aan lap 30 met een fikse voorsprong. Hij heeft maar liefst 22.705 seconden voor op nealmans. Die op zijn beurt de hete adem van die ijzersterke Atenza van MitchA4B8 in zijn nek voelt. GTSV-Manu zit met 3.132 seconden op plaats 4, slechts 0.535 seconden voor op GTSV-Sopranos.

Zoals verwacht pakt s11mon72 hier zijn eerste overwinning, met een voorsprong van maar liefst 21.933 seconden. Nealmans en MitchA4B8 hebben een stevige strijd uitgevochten, maar het was nealmans dat zijn Nissan GT-R voor die snelle Mazda Atenza van MitchA4B8 wist te houden. Nealmans gaat slechts 0.157  seconden voor MitchA4B8 over de eindstreep. Ook GTSV-Sopranos had de druk opgevoerd de laatste ronde, maar GTSV-Manu bezweek niet en gaat als 4e over de finish, net voor GTSV-Sopranos. RealLionHeart_NL zit op 12.505 seconden, gevolgd door Loewie78 op 1.782 seconden. GTSV-Cliffhanger volgt op 7.334 seconden. Tokota1 op plaats 9 op 10.373 seconden. Plaats 10 is voor Sennesilke gevolgd door Bipsco, conij1975 en GTSV-Gwenmatgreg.

We kunnen terugblikken op een knappe prestatie van al onze piloten. De hoge snelheden durven doen uitschijnen dat het een eenvoudig circuit is maar niets is minder waar, dit is een zeer technisch circuit waar precisie van het uiterste belang is!

Einduitslag na 30 rondes.
"Monza, mijn eerste GTSV race.  Nadat ik me recentelijk door GTSV-Bakker, GTSV-Sopranos & GTSV-Dennis heb laten overhalen om me bij jullie aan te melden, spraken de Gr3 Endurance races me meteen aan. Alleen de ‘full damage’ was ik nog een beetje huiverig om. Zelf schade rijden ben ik niet zo heel bang voor (al is de komende track Mount Panorama daarin wel een grotere uitdaging), wel van anderen die te laat remmen... Inmiddels weet ik dat iedereen zeer fair rijdt, waardoor dit goed mogelijk is. Het maakt het allemaal net weer wat spannender. Omdat ik nog geen idee had wie/wat me te wachten stond (uit de pro-groep had ik volgens mij alleen nog maar tegen GTSV-Sopranos gereden en daarvan wist ik dat hij snel was), heb ik voor Endurance S2 gekozen voor mijn snelste/favoriete wagen : de Aston Martin V12 Vantage. Hier zou ik de minste moeite mee hebben deze voor iedere track te tunen. Van Monza wist ik ook dat ik deze niet tot in de puntjes beheerste, simpelweg omdat ik deze track niet vaak reed. Gelukkig had ik genoeg tijd om te oefenen en te tunen om met de top mee te kunnen komen. Tijdens de Quali zag ik meteen dat het veld behoorlijk dicht op elkaar zat. Ik kon dan ook maar net met slechts 0,1s verschil de snelle Mitch voorblijven en de pole pakken. Bij de start van de race wist ik dat ik Mitch “makkelijk” voor zou kunnen blijven tot de 1e bocht omdat een Atenza nu eenmaal niet zo snel van de grid af komt. Waar ik niet op gerekend had was Bipsco’s super start. Van 6e startpositie zette hij al een serieuze aanval in op de eerste bocht. Ik zag hem zo snel op me afkomen dat ik zelfs even bang was dat hij zou vergeten te remmen... Na de spannende 1e bocht overleefd te hebben begon ik aan mijn geplande “masterplan” (kan ik nu zeggen nu ik weet dat dit plan slaagde) : Zo lang mogelijk vooraan blijven rijden, maar wel shortshiftend zodat ik per stint 10 laps zou kunnen rijden en daarmee dus maar 2 stops nodig voor de in totaal 30 laps. Het ging uiteindelijk zelfs beter dan ik had kunnen hopen. Ik heb in de 1e stint uiteindelijk slechts een 3-tal auto’s hoeven laten passeren en kon bij een ieder daarvan een behoorlijk stuk in de slipstream rijden. Dit kostte mij nog minder brandstof dan verwacht. Mijn 1e stint duurde daardoor zelfs 11 laps. Bandenslijtage is op dit circuit niet zo heel hoog dus dat was geen beperkende factor. Toen ik zag dat de meesten in lap 8 en Mitch in lap 9 een paar seconden voor me de pit in ging, wist ik dat ik goed zat. Het was nu een kwestie van uitrijden zonder al te veel fouten te maken en geen gevechten op gaan zoeken. In lap 17 had ik nog wel even een momentje, maar verder ging het prima. De 3e en laatste stint hoefde ik maar 9 laps dus kon toen zelfs (bijna) voluit rijden. Na 30 laps kwam ik zeer tevreden als 1e over de finish 🙂 Al met al een hele leuke 1e ervaring bij GTSV. Volgende race op Mount Panorama word denk ik nog spannender. Er worden scherpe tijden gereden, waarvoor het nodige risico genomen wordt. Maar even de muur kussen kan al fataal zijn voor je opvolgende rondetijden."
S11mon72
Aston Martin V12 Vantage GT3 '12
"Ik had niet de beste start genomen maar ik kon toch naar de 3de en de 4de rijden omdat deze aan het vechten waren voor positie. Eens ik erbij was raakten ze elkaar en kon ik er voorbij geraken maar dan moest ik nog het gat toe rijden naar de eerste 2. Dat lukte beter als verwacht en we hebben tot aan de eerste pitstop zitten vechten voor de eerste plaats. Ik kwam een ronde vroeger binnen en kon direct een snelle ronde rijden, waardoor ik de 2de voorbij was na zijn pitstop. Ik stond wel versteld dat de eerste 11 ronde kon doorgaan op slechts 1 tank. Vanaf dat moment wist ik dat ik niet voor de eerste plaats aan het rijden was, want hij kon een pitstop minder doen. In de laatste 2 of 3 ronden kreeg ik het wel moeilijk want ik zag de 3de korter en korter komen en ik begon fouten te maken, waardoor ik altijd tijdstraffen kreeg. In de laatste bocht van de wedstrijd zat de 3de juist achter mij en moest ik langs de binnenkant verdedigen. Dat lukte net en ik kon hem achter mij houden waardoor de 2e plek voor mij was."
Nealmans
Nissan GT-R GT3
"Tot mijn grote verbazing kon ik makkelijk het tempo aanhouden vooraan. Zo zijn we met een groepje van 4 man gaan duelleren tot aan de eerste pitstop. In mijn 2de stint wou ik benzine gaan sparen maar tegelijk ook de aanknopping met de leiders niet verliezen. Maar ik maakte een foutje bij uitkomen eerste lesmo-bocht en knalde tegen de muur aan, met als gevolg schade en de Race omzeep. Althans daar had ik me snel bij neergelegd dat ik de leider Simon niet meer ging kunnen terug halen. En besloot dan maar meteen de pits in te duiken en over te gaan naar een 3stop strategie om vervolgens qualify rondjes te gaan knallen. Ik reed op dat moment p5 met 43sec achterstand op de nr1. Die ik naar het einde kon herleiden tot een 20tal sec achterstand. Met een close finish met de nr2 op paar honderdste. Dus best wel tevreden met mijn race. Meer zat er niet in. Op naar Mount Panorama in Australië, belooft een pitstoprijke race te worden. Een foutje of schade is dr snel gemaakt..."
MitchA4B8
Mazda Atenza Gr.3
"In Suzaka had ik niet zo'n goede qualy. Op de één of andere manier nog geen goede qualies gereden. De start in Suzuka was goed, twee plekken gewonnen en goed mee met de leiders tot halverwege de eerste ronde, toen ik hard geraakt werd door Manu die totale controle kwijt was door curb te raken bleef ik achter met zware schade en halve ronde achterstand nog voor ik de pits bereikte. Het werd een race met zoveel mogelijk punten verlies te beperken. Als extra drama duw ik, wanneer ik net nog niet aan pit ben, per ongeluk op mijn PS menu button. Gevolg : volledige lap zonder benzine moeten pruttelen. Ik dacht dat ik zot werd. Al bij al race om snel te vergeten, al waren mijn ronde tijden constant bij de snelste.  Op Monza wist ik dat het moeilijk ging worden met mijn Porsche.  P4 in qualy was echt maximum dat ik er kon uithalen. Wederom een goede start, en meteen de tweede positie achter MitchA4B8 en goed mee. Aan de laatste chicane push ik iets te hard, snijd een stukje af en krijg een 0.5s penalty. Ik beslis ze direct te nemen en hoop max twee plaatsen te verliezen. Het werden er drie. Ik wou absoluut niet weer het gat met de leiding kwijtgeraken, dus ben ik vrij agressief beginnen rijden. Er was net op het randje een klein gaatje bij Conij1975 en ik besloot om meteen aan te vallen. Net mijn chicane kunnen insturen maar bij het uitkomen te veel curb en te snel op het gas. Met als gevolg, het achterste kwijt geraakt en Conij1975 kon geen kant meer uit waardoor hij me volop raakt, ik blijf opnieuw achter met zware schade aan mijn wagen. Weer vroeg de pit in... Weer bij de snelste tijden zitten maar weer weinig punten. Ik had beter op gemak mijn race opgebouwd. Maar de concurrentie en het niveau van GTSV S2 pro is echt ongelooflijk hoog, dus wil je ook niet onnodig tijd verliezen met de top 3. Alle komende races zijn wel goed voor de Porsche en er is maar 1 weg: terug naar voor in het kampioenschap. Bij deze wil ik me graag nog eens excuseren tegen over Conij1975, wiens race ik ongewild ook verkl**t heb in Monza..."
Tokota1
Porsche 911 RSR

2 thoughts on “Enduro S2: Manche 2 – Monza

    1. Sjelle Auteur bericht

      Bedankt voor je reactie GTSV-Rikkos, momenteel bekijken we de mogelijkheden om ook onze andere groepen te voorzien van dergelijke verslaggeving. Meer info volgt snel via onze Facebook pagina en op onze Discord Channel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *